درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 27
بازدید ماه : 386
بازدید کل : 103684
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




 
 
سرس نام تنها سیاره کوتوله و خرد سیاره‌ای است که درون سامانه خورشیدی وجود دارد و همچنین بزرگترین سیارک این سامانه به شمار می‌رود.
خرد سیاره سرس (Ceres) جرمی سنگی-یخی با قطر 950 کیلومتر است و گفته می‌شود که کوچکترین سیاره کوتوله‌ است که تا‌کنون شناسایی شده‌است. این جرم که در ژانویه سال 1801،‌یعنی در حدود 212 سال پیش توسط جوزپه پیاتسی کشف شده،‌ اولین سیارکی به شمار می‌رود که توسط انسان شناسایی شده است، البته در زمان خود سرس یک سیاره معرفی شده بود. نام این سیارک از نام الهه کشاورزی،‌محصول و عشق مادری در اساطیر رومی برگرفته شده است.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان


ارغوان کیهانی

یک کهشکان مارپیچی در یک نمای رنگی ساختگی از تلسکوپ فضایی هابل رنگی ارغوانی به خود گرفته است.

برای دیدن تصویر دراندازه ی بزرگ به ادامه مطلب بروید.



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

آغاز آزمایش ایجاد و مهار آتش در خلاءمحققان دانشگاه کالیفرنیا قصد دارند در ماه آینده با اجرای آزمایشی در ایستگاه فضایی بین المللی چگونگی احتراق مواد و فرونشاندن آتش در شرایط خلاء را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش خبرگزاری مهر، در فضا شعله ها به جای اینکه شکلی اشک مانند داشته باشند، حباب مانند هستند و یافتن منبع شعله ها در فضا کاری دشوار است. آتش در فضا و خلاء رفتاری کاملا متفاوت از خود نشان می دهد، بر روی زمین، هوای داغ به بالا می رود و مواد آتشزا را از طریق شعله به بالا کشیده و اکسیژن را به سمت آنها می کشاند، به همین دلیل است که شعله شمعها به شکل اشک دیده می شوند.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

پرتوهای کیهانی؛ ابزاری برای شناخت کیهان پرتوهای کیهانی، اشکال معماگونه‌ای از تابش هستند که مرتبا از سوی فضا بر ما می‌بارند. آنها از ذرات بارداری تشکیل شده‌اند که مرتبا با جو زمین برخورد می‌کنند؛ جایی که شکسته شده و حتی در قالب ذرات کوچک‌تری به زمین می‌رسند.
 
به دلیل آن که پرتوهای کیهانی دارای بار الکتریکی هستند، توسط میدان‌های مختلفی که در کهکشان وجود دارد منحرف می‌شوند. به دلیل این انحراف، آنها مستقیما از منابعشان به زمین نمی‌رسند. دانشمندان باید راهکارهای غیرمستقیمی ‌را به کار ببرند تا منبع پرتوها و مسیری که طی کرده‌اند را مشخص کنند. ترکیبات شیمیایی پرتوهای کیهانی، یک منبع اطلاعاتی از ساختار جهان را در اختیار ما می‌گذارند که به‌گونه‌ای شگفت‌انگیز غنی است. ساختار شیمیایی منظومه خورشیدی، با استفاده از طیف‌نگاری خورشید‌، مطالعات درباره بادهای خورشیدی و تحلیل شیمیایی شهاب‌سنگ‌ها مشخص شده است. شهاب‌سنگ‌ها معمولا اطلاعاتی خالص‌تر از آن‌چه سنگ‌های زمینی در مورد ساختار منظومه شمسی به ما می‌دهند ‌را فراهم می‌کنند؛ چرا که به هر حال، سنگ‌های زمینی برای سالیان بسیار دراز تحت تاثیر فشار جو و انواع واکنش‌های شیمیایی با گازهای موجود در هوا بوده‌اند. 




ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

رصد سیاره ای سنگی در منطقه قابل سکونت جهاناخترشناسان موفق به کشف سیاره ای جدید شده اند که می تواند یکی از بهترین کاندیداهای فراخورشیدی برای میزبانی از حیات باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سیاره مانند زمین سیاره ای سنگی بوده و در منطقه ای قابل سکونت از مدار ستاره اش در حرکت است، جایی که حرارت برای وجود آب مایع بر روی سطح سیاره کاملا مناسب است.

به گفته اخترشناسان درجه حرارت بر روی این سیاره بسیار به زمین نزدیک است. این سیاره با استفاده از اطلاعات به ثبت رسیده تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا رصد شده است، این اطلاعات میزان نوسانات در حرکت ستاره ها را تحت تاثیر کشش گرانشی سیاره هایی که در مدار ستاره در حرکتند، محاسبه می کند.

جرم سیاره جدید 4.5 برابر زمین است و در مدار ستاره ای به نام GJ 667C در فاصله 22 سال نوری از زمین در حرکت است، 22 سال نوری در مقیاس زمان کیهانی فاصله ای بسیار نزدیک بوده و می توان این ستاره را همسایه زمین برشمرد.

سیاره سنگی جدید به همان اندازه از ستاره اش نور جذب می کند که زمین از خورشید، این سیاره به گفته اخترشناسان در مدار ستاره ای در حرکت است که عضو سامانه خورشیدی سه ستاره ای است، اما دیگر ستاره های این سامانه در فواصل بسیار دورتری قرار دارند.

این ستاره ها از ساختار شیمیایی متفاوتی برخوردارند و عناصری سنگین تر از هلیوم، مانند آهن، کربن و سیلیکون در آنها کمیاب است. ردیابی چنین سیاره ای به این نزدیکی و به این سرعت، نشان می دهد کهکشان راه شیری مملو از میلیاردها سیاره سنگی قابل سکونت است و همچنین به آن معنی است که سیاره های قابل سکونت می توانند در محیطهای متنوعی به وجود بیایند.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان بر این باورند که در این سیستم سه ستاره ای جدید یک سیاره گازی و یک ابرزمین نیز وجود داشته باشد که برای تایید وجود این دو سیاره، به مطالعات بیشتری نیاز خواهد بود.



شنبه 15 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

حتماً تا به حال شیر یا خط انداخته اید. سکه ای را به هوا پرتاب می کنید. سکه بسته به شدت پرتاب شما کمی بالا می رود و دوباره برمی گردد و شما منتظرید تا ببینید کدام روی سکه خواهد آمد. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که سکه را چنان محکم پرتاب کنید که برود و دیگر برنگردد!؟ اگر جزو کسانی باشید که این ایده را آزموده اید، حتما با شکست مواجه شده اید. این مسأله ارتباط مستقیمی با تعریف "سرعت فرار" دارد. سرعت فرار، برابر سرعت اولیه ی لازم برای پرتاب هر جسمی به خارج از میدان گرانش است. در مسأله ی ذکر شده قصد داشتیم از گرانش زمین فرار کنیم، پس در حقیقت باید به سرعت فرار از سطح زمین برسیم. اندازه ی سرعت فرار روی سطح زمین برابر 2/11 کیلومتر بر ثانیه است یعنی بیش از 40000 کیلومتر بر ساعت. اما می توان سرعت فرار را برای هر یک از سیارات دیگر، اقمار و حتی ستاره ها حساب کرد. از آنجا که سرعت فرار متناسب با نیروی گرانش، یا به عبارت درست تر، متناسب با جرم جسم است، می تواند به عنوان یکی از مشخصه های یک ستاره یا سیاره به کار رود. برای مثال سرعت فرار از سطح ماه 4/2 ، از سطح خورشید 617 و از کهکشان راه شیری حدودا 1000 کیلومتر بر ساعت است. (باشگاه نجوم تهران) دلیل این که یک سیاهچاله هم  سیاهچاله می شو د این است که سرعت فرار در مرزهای آن بیش از سرعت نور می شود، بنابراین حتی نور هم که بالاترین سرعت شناخته شده در طبیعت را دارد از سیاهچاله فرار نمی کند. پس هر چه جسم پر جرم تر باشد، سرعت فرار بیشتر است یعنی سخت تر می توان از سطح آن فرار کرد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 13 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

نگاه اجمالی

انسان کنجکاو همواره در جریان پیشرفت علوم مختلف از فضای بالای سر خود غافل نبوده است. و تلاش فوق العاده زیادی را جهت گشودن اسرار آن انجام داده است. انواع ماهواره های فضایی ، سفینه های فضایی ، تلسکوپهای گوناگون از جمله ابزار و وسایلی هستند که در این راستا توسط انسان ایجاد شده اند.فیزیک فضا یکی از این شاخه های علم فیزیک است که تا اندازه ای پاسخگوی هزاران سوال موجود در ذهن بشر در مورد فضا می باشد. بخشی از فیزیک فضا که در آن اجرام آسمانی مورد مطالعه قرار می گیرد، مکانیک سماوی است. در این بخش نیروهای موثر بر حرکت اجسامی نظیر سیارات ، ماهواره ها و پروپهای مصنوعی مورد مطالعه قرار می گیرد.



ادامه مطلب ...


سه شنبه 11 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلاش محققان برای یافتن ضد گرانش در ضد مادهمحققان در برخورد دهنده بزرگ هادرون در تلاشند به این سوال که آیا ضد ماده دارای نوعی ضد گرانش است یا نه پاسخی مناسب بیابند.
به گزارش خبرگزاری مهر، این پرسش که آیا بخش پنهان و متضاد ماده، یعنی ضد ماده دارای نوعی نیروی ضد گرانش است یا نه در آستانه پاسخ داده شدن قرار گرفته است.

ماده معمولی تمامی دیگر مواد را در جهان به سوی خود جذب می کند اما اینکه آیا ضد ماده نیز می تواند قدرت جاذبه یا حتی دافعه داشته باشد، هنوز مشخص نشده است. اکنون گروهی از محققان اعلام کرده اند برای یافتن پاسخ این پرسش جفتهای پایداری از الکترونها و ذرات ضد ماده آنها یعنی پوزیترونها را آماده کرده اند. پرتوی از این جفتها می تواند در یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش قدیمی و حل معمای ضد گرانش به کار گرفته شود.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تلسکوپ فضایی وارزشمندهابل درکشف جدیدخودبه شواهدی دست یافته است که ضمن تایید نظریه ی اولیه ی البرت انیشتین نشان می دهد نوعی انرژی مرموز وناشناخته موسوم به انرژی تاریک حتی1میلیارد سال قبل هم وجودداشته وسبب گسترش ابعادجهان شده است آدام ریس محقق دانشگاه جانزهاپکینز ونیزموسسه ی تلسکوپ های فضایی سازمان ناسا اخیرا اعلام کرد کشف جدید به حل معمای انرژی تاریک که یکی ازاساسی ترین سوالات علم فیزیک محسوب می شودکمک بزرگی می کند.

Image Detail



ادامه مطلب ...


یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

با این کشف که نوترینو‌ها سریع‌تر از نور حرکت می‌کنند، بنیان‌های فیزیک نوین به چالش کشیده شد!
 
آزمایش جدید دانشمندان ایتالیاییْ شواهدی را آشکار کرده است که نشان می‌دهند ذراتی بنیادی به نام نوترینو‌ها می‌توانند سریع‌تر از نور حرکت کنند. البته دیگر دانشمندان به این یافته‌ها با تردید می‌نگرند اما اگر این نتایج طی بررسی‌های دقیق‌تر و سخت‌گیرانه‌تر نیز چنین باقی بمانند، آن‌گاه یکی از بنیادی‌ترین قوانین فیزیک نوین را به چالش می‌کشند؛ قانونی که می‌گوید هیچ‌چیز نمی‌تواند سرعتی بیش از ۲۹۹، ۷۹۲، ۴۵۸ متر بر ثانیه داشته باشد



پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد